foton

foton

söndag 25 maj 2014

FC Barcelona födelsedagstårta


Det här är Nicos 10 års tårta.
Han firade sin födelsedag på lördagen, och önskemålet var en marsipantårta med fotbollslaget FC Barcelona. Nicos familj råkar vara nära grannar till mig och min familj, så tårtan hade inte lång väg hem denna gång. :) Skönt i denna värme, att inte behöva transportera långa sträckor, sådant som gärna skall hållas svalt...

Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten, kinuskimousse och hallonmousse. Den är spacklad med smörkräm och täckt med röd och blå marsipan. Själva logon är också marsipan, och det vita är sockermassa. Tårtan var också laktosfri.

Tårtan blev igen en gång en ny utmaning för mig, eftersom jag aldrig tidigare gjort en tårta med halva tårtan en färgs marsipan och andra halvan en annan marsipanfärg..men resultatet blev riktigt bra nog. :) En annan utmaning var logon...OMG så mycket detaljer! :D Och helst så ska den ju likna på pricken också, och inte lite ditåt...Och är man perfektionist, så duger inget annat än PERFEKT! Lösningen blev olika lager med olika färger, och tycker själv att den blev bra just som sådan, med olika lager. 
Vad tycker ni?

Super svårt är det att jobba med marsipan, när det är nästan 30 grader varmt ute! Och inne temperaturen är inte långt i från heller..Puuh!, säger jag bara! Allting klibbar och j*klas, och helst skulle man krypa in i kylen för att få något skapligt gjort..:)
Men nu ska vi inte klaga, när det äntligen har blivit sommar! Varmt och soligt, blå himmel, grönt och fint överallt, och snart sommarlov för alla barn. :)
HÄRLIGA TIDER FRAMFÖR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar