foton

foton

söndag 2 november 2014

Ett fantastiskt gott Choklad tårtbotten

Detta härligt goda, chokladiga tårtbotten är från min favorit bok: Lomelinos tårtor.
Provbakade det här receptet för sååå länge sedan, till den här tårtan, men jag har helt glömt bort att lägga receptet till bloggen.
Det här är originalreceptet, så inte glutenfritt alltså.
Men vill ni som jag, göra en glutenfri version, så är det bara att byta ut vetemjölet till glutenfri mjölmix. :) Så gjorde jag, och resultatet blev mums filibabba säger jag bara! :)


Här är receptet:

75 g smör
4 1/2 dl vetemjöl (jag använde glutenfri mjölmix)
1 1/2 dl kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
3 3/4 dl strösocker
2 st medelstora ägg
2 1/4 dl mjölk
1 1/2 dl starkt hett kaffe eller kokande vatten 


Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och mjöla två bakformar, (eller klä med bakplåtspapper) cirka 15 cm i diameter, eller baka i omgångar i samma form.
(Jag använde en form på 24cm i diameter till all kaksmet, och till en form på 26cm i diameter gjorde jag dubbel sats av receptet. Det blev ett högt och fint botten.)
Smält smöret och låt det svalna.
Sikta ner mjöl, kakao, bakpulver och bikarbonat i en stor skål eller bunke.
Tillsätt övriga ingredienser och vispa i ett par minuter till en slät smet.
Fördela smeten jämnt mellan formarna. Eller allt i en form.
Grädda bottnarna i 30–35 minuter, för formar på 15cm. Använder du en större form än 15 cm, så får kakformen vara betydligt längre i ugnen.
Jag minns inte mera exakt hur länge jag gräddade mina botten, men skulle tippa på ca en timme för en form på 24 cm.
Men kolla efter med en sticka med jämna mellanrum om du är osäker. Stickan skall vara torr, när ditt botten är klart. Om stickan är kladdig, så får den stå i ugnen ännu lite till.
Låt bottnarna svalna i 15 minuter innan du stjälper upp dem på ett galler.

Här är mitt tårtbotten på 26cm i diameter. :)
Det blev ett så högt och fint botten, så jag tog chansen att fylla tårtan med 3st fyllningar isället för med två som jag annars brukar göra. :)



1 kommentar:

  1. Vad har du för fyllningar?:) ska nämligen göra detta recept:)

    SvaraRadera