foton

foton

onsdag 21 november 2018

Mjölkfri höst tårta



Den här tårtan beställdes av en bekant till mig, och den skulle vara mjölkfri.
Önskemålet var en liknande tårta som den här, men gärna mjölkfri. 

Det blev en utmaning för mig att göra den mjölkfri, eftersom jag aldrig provat tidigare.
Man vill ju själv bli nöjd med smaken innan man säljer vidare till kunden, så att säga. :)

Och smörkräm utan smör...tja..inte i min smak.
Tillsatte färskpressad citronsaft i "smörkrämen" som var gjord på margarin och florsocker.
Det blev helt okej.

Tårtan fylldes med jordgubbsmousse och passionsfruktsmousse, och de blev faktiskt riktigt
goda som mjölkfria tyckte jag.
 Men att göra en drip cake av mjölkfri "grädde" och mörk choklad var inte heller det
lättaste kan jag lova! :)
Jag tillsatte tre eller fyra gånger mera vegetabilisk "grädde" än vad det skall vara
om man använder vanlig grädde, och ändå blev den inte lös.
Till sist vågade jag inte späda ut den mer, utan bredde ut den uppe på tårtan istället. :)

Det blev helt fint ändå tycker jag. :)
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar