foton

foton

torsdag 16 april 2015

Påskinspirerad 1 års tårta


Hej på er!
Börjar vara aaaallt för länge sedan senaste blogginlägg, så här kommer ett tårtinlägg som bara har legat och väntat på att jag skall hinna slå mig till ro vid bloggen igen. :)

Den här tårtan gjorde jag till ett barnkalas till Annandag Påsk, som var för en dryg vecka sedan.
Lilla Dominic firade sin 1-års dag en dag i förväg, och den här tårtan serverades på hans kalas, för släkt och vänner. :)
Tårtan blev lite som en sista minuten tårta, som jag slängde ihop i all hast, mellan alla påskmiddagar som vi hade inbokade lite här och där. :) Tårtan blev därför en lite enklare och simplare variant denna gång, eftersom jag inte hade tid att peta ihop några figurer i sockermassa.

Dominics mamma, som är en god vän till mig, var noga med att säga både en och annan gång, att "Släng ihop nåt ätbart bara, den behöver inte vara så märkvärdig" :D :D. 
Lite så blev det också. Jag tyckte dessutom att lite påskägg gör väl ingen skada, när det nu ännu är påskledigt, så tårtan fick bli dekorerad med både chokladägg och färggranna godisägg. Enkelt, snabbt och färggrant.



 Tårtan var både glutenfri och laktosfri.
Den bestod av glutenfritt tårtbotten, jordgubbsmousse och chokladmousse gjord på laktosfri choklad. Tårtan garnerades med spritsad grädde och uppe på tårtan provade jag att lägga ett lager chokladganache, som jag lagade för första gången. (Använde 200g choklad och 1½ dl grädde.) Kan vara att jag borde ha använt mindre mängd choklad dock, kanske 150 g eller nåt liknande...

Ni får gärna komma med tips på en fungerande och god ganache.
Allt med choklad är värt att prova på minst en gång :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar