foton

foton

måndag 28 mars 2016

Cheesecake med vitchoklad och hallon

Hej på er
och ännu hinner jag säga GLAD PÅSK!!!

Sista dagen påskledigt idag, och imorgon är det vardag igen med allt vad det innebär.
Igår var vi bjudna på påskmiddag till min svärmor, så jag passade på att provbaka ett nytt cheesecake recept som jag länge har dreglat över. :)




Botten:

200 g glutenfria havre digestivekex
100 g smör

Krossa kexen i en mixer. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut i en form med löstagbar kant 20-22cm i diameter. Jag brukar även klämma fast ett pakplåtspapper i botten, och klä kanterna med remsor av t.ex overhead film. Jag vet inte riktigt det svenska ordet för det, men på finska heter det reunakalvo. :) Jag köpte mina här.
Ställ kakformen in i kylen, medan du lagar fyllningen.




Cheesecake fyllning:

300 g vit choklad
400 g färskost, t.ex philadelphia
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vispgrädde
3-4 gelatinblad
160 g frysta inhemska hallon

Färska hallon eller jordgubbar till garnering


Smält chokladen försiktigt i micro, eller över vattenbad.
Lägg gelatinbladen i blöt i minst 5 minuter.
Vispa upp färskosten så att den blir mjuk.
Ta 2-3 msk grädde åt sidan, innan du vispar grädde och vaniljsocker. Värm grädden som du tog åt sidan, i en kastrull eller i micro, och lägg i gelatinbladen.
Häll den smälta chokladen i färskosten, och vispa kraftigt med elvisp, så att allting blandas väl.
Häll i den avsvalnade gelatinblandningen i färskosten under kraftig omrörning.
Vänd ner den vispade grädden, och rör i de frusna hallonen till sist.
Häll smeten i kakformen och ställ in i kylen för att stelna, minst 4 timmar.
Garnera den före servering med färska hallon eller färska jordgubbar.





Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar