foton

foton

måndag 28 mars 2016

Glutenfri kladdkaka med daim och rostad mandel

Hej på er!

Här kommer en smaskigt god kladdkaka, som jag provbakade förra veckan och tog
med till min kära faster när vi for på besök med barnen. :)
Det här receptet är hur gammalt som helst. Det har legat och samlat damm i min recepthög i skåpet, och jag hade inte ens en bild på kladdkakan. Men nu är det åtgärdat och provbakat! :D






Rosta mandlarna först, så får dom godare smak. :)

Rostade mandlar: 

1 msk olivolja
lite flingsalt
120 - 150g oskalad hel mandel




 Blanda mandlar och olja i en skål. Smula sönder lite flingsalt och häll mandlarna på ett bakplåtspapper och grädda i ugn, 200 grader ca 10 min.
Låt svalna och hacka mandeln i små bitar.

Finhacka också 2st dubbeldaim, och blanda med den hackade mandeln.
(Jag tog tre bitar daim av fyra.)
Klä en bakformm med löstagbar kant ca 20-22 cm i diameter, med bakplåtspapper eller smöra och bröa formen.
Häll daim och mandelblandningen i formen.



Kladdkaka:

100 g smör
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 msk kaffe

Smält smöret. Rör ihop ägg och socker. (Vispa inte, bara rör ihop.)
Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål, och blanda ner dom i ägg-sockerblandningen. Rör ner det smälta smöret och kaffet. Häll smeten över daimblandningen i formen.
Grädda i 175 grader i 20-30 min. 
(Min var inne ca 35 minuter, och den blev riktigt passligt kladdig)
Tycker att glutenfria kakor oftast behöver längre tid i ugnen än en vanlig kaka.
Man får prova sig fram med en liten trästicka. Kakan skall vara kladdig men inte för lös. Fast i kanterna och lösare i mitten, men inte rinnig, för då stelnar den inte tillräckligt när den svalnat.

Jag dekorerade min kladdkaka denna gång med vispad grädde och lite färggranna påskägg. :)
Gott var det, och kakan fick klart godkänt av alla som smakade. :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar