foton

foton

måndag 10 september 2018

Sött och saltigt till Konfirmation


En traditionell Sacher tårta.
Min första Sachertårta någonsin.
Notera skrivfelet på tårtan ;) Saknas ett c...

Vad kan jag säga, Sacher är en känd tårta som skall vara på ett visst sätt.
Så där kan man inte experimentera mycket. Det skall vara chokladbotten med 
aprikosmarmelad som fyllning och sedan skall tårtan täckas med en chokladganache.
Simpelt.
Eller så inte :D 
Jag tyckte nämligen att det var väldigt svårt!
Svårt, eftersom jag aldrig själv ätit en sachertårta.
Svårt att veta om den var god, tillräckligt fuktig, tillräckligt mycket marmelad...men mest fasade jag för att få ganachen snyggt runt tårtan.

Måste ändå medge att jag blev helt nöjd med min första Sachertårta. :)

Receptet kommer så småningom att uppdateras här i inlägget.


Jag fixade och på kundens önskemål, två olika smörgåståtor.
Den första är med lax och räkor och olika smarriga fyllningar. Och den andra är med skinka
och salt kött.
Mina smörgåstårtor blir alltid täckta med en massa godsaker i grönsaks väg och vad jag tycker att passar ihop. :)


Smörgåstårta med lax och räkor.



Smörgåstårta med salt kött och skinka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar