foton

foton

fredag 24 oktober 2014

Födelsedagstårtor med Halloween tema


 De här två Halloween inspirerade tårtorna stack imorse iväg till en födelsedagsfest som firas idag.
Jag fick fria händer med både smak och utseendet på tårtorna, enda önskemålet var att de skulla vara Halloween tema, och räcka till 40 pers.
När man får fria händer, är det alltid lika svårt att bestämma sig för vad det skall bli. :) Jag hade tusen olika ideér i huvudet, men efter en titt i kalendern så fick det bli något som jag också skulle ha tid att slänga ihop. :)

Med många om och men, bestämde jag mig för att göra ena tårtan som en pumpa, för vad är mera Halloween än en pumpa egentligen!? :)
Kollade runt på nätet efter lite inspiration, och sen kom utmaningen hur den skulle göras i praktiken..
Formen skulle vara rätt, så tårtan måste vara lite högre än vanligt..och några andra passande dekorationer måste också finnas med, så att det blir lite färgklickar här och där på tårtan..

 
 Resultatet blev lite höstlöv, några spindlar och en mask/larv.

Båda tårtorna bestod av glutenfria tårtbotten, som jag färgade gröna med lite pastafärg. :) Fyllningarna blev mina favoriter: hallonmousse och kinuskimousse. De är spacklade med smörkräm och täckta med marsipan.

 Dessa små ljuvliga spöken har jag länge velat pröva på, och nu fick jag äntligen en chans att göra dom! :)
Det är marängspöken, och dom är dessutom helt super enkla att göra.
(Receptet kommer i ett annat inlägg har jag tänkt.)
Spökena piggade upp tårtan så otroligt mycket märkte jag när jag lade dom på tårtan. :)

Jag ville också prova på att laga ett spindelnät, för jag är inte så bra på att spritsa på fri hand. Och övning ger färdighet säger dom! ;) Får nog öva ännu märkte jag...några spindlar fick klättra i nätet, och några höstlöv fick ge färg åt tårtan. :)



 Till sist en bild på tårtan när den är fylld och formad..Här ser ni den kusliga färgen på tårtbottnet också :) 
Ser nog rätt så giftigt ut. :)


Tårtan färdigspacklad...



Med detta inlägg säger jag Grattis till födelsedages"barnet"! :)

Tack för mej och Gonatt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar