foton

foton

tisdag 3 mars 2015

Vitchoklad Cheesecake med blåbär



God morgon kära läsare!

Här kommer ännu en cheesecake, som ni bara måste prova på! :)
Jag tycks vara inne i en cheesecake period för tillfället. Jag har inte tänkt på det tidigare, men så gott som alla mina senaste inlägg är en cheesecake. Såå gott alltså! :)

Receptet har jag printat ut från recept.nu för något år sedan, och har faktiskt inte ens kollat om det finns kvar där. Men här kommer min version iallafall. :)

Botten:
200 g  glutenfria digestivekex
100 g smör

Krossa kexen i en mixer. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut i en form med löstagbar kant 20-22cm i diameter. Jag brukar även klämma fast ett pakplåtspapper i botten, och klä kanterna med remsor av t.ex overhead film. Jag vet inte riktigt det svenska ordet för det, men på finska heter det reunakalvo. :) Köpte mina här.

Fyllning:

400 g vit choklad
250 g philadelphiaost
2 ½ dl vispgrädde
250 g mascarponeost
250 g blåbär 
3 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 5 min.
Smält chokladen försiktigt i micro eller över vattenbad.
Blanda ihop philadelphia, mascarpone och grädde, men spara ca 3 matskedar av grädden för att smälta gelatinet i. Vispa några tag med elvisp tills ostblandningen lite tjocknar.
Hetta upp grädden som du tog åt sidan.
Lägg i de avrunna gelatinbladen i den varma grädden, och rör om. Låt svalna.
Tillsätt den avsvalnade chokladen under omrörning i färskostblandningen. (Vispa sakta med elvisp tills allt har blandats väl.) Tillsätt sedan under konstant vispning gelatinet i smeten.
Vänd sist ner blåbären. Jag använde frysta blåbär, men går säkert även bra med färska.
Låt stå i kylen över natten.
Dekorera den färdiga tårtan med färska blåbär.



Det var allt för idag!
Nu skall jag njuta av min lediga dag, tillsammans med mina barn.
Hoppas på att få in följande inlägg senast på söndag!

Ha en bra tisdag mina vänner. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar