foton

foton

söndag 20 september 2015

Chokolate chips cookie dough brownie

Hej på er!

Trots att vädret är på bättringsvägen där ute, och solen tittar fram för tillfället, så tänkte jag slå mig ner vid datorn en stund och försöka få några recept till bloggen som har legat och väntat i snart 3 månader på att publiceras. :)

Tänkte börja med ett härligt gott ( men mäktigt) recept för er som älskar choklad.
Dessa cookie dough brownies råkade dyka upp i ett nummer av tidningen Hembakat för någon månad sedan, och det receptet hamnade genast på min to-do-lista. :) 
Jag gjorde dem förstås glutenfria, som allt annat jag bakar, men originalreceptet är nog med vetemjöl.
Så ni väljer själva vilket mjöl ni blandar i smeten. :)



Browniebotten


400g mörk choklad
275g smör
350g farinsocker
(jag minskade en aning på sockermängden)
6 ägg
150g mjöl
(jag använde glutenfri mjölmix av märket sunnuntai)
1 tsk vaniljextrakt eller 1 msk kallt kaffe (jag tog vaniljsocker)

Sätt ugnen på 175 grader.
Täck en bakform ca 20x30 cm med bakplåtspapper.
Smält smör och mörk choklad på låg värme i en kastrull.
Tillsätt farinsocker och rör ihop ordentligt.
Tillsätt äggen och rör om väl. Blanda sist i mjölet och vaniljsockret.
Häll smeten i bakformen och grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 min. Den skall vara kladdig i mitten, men inte heller allt för lös..


 

Chocolate chip Cookie dough


175g rumsvarmt smör
170g strösocker
(jag minskade en aning på sockermängden eftersom jag ville ha i vaniljsocker istället för vaniljextrakt)
150g farinsocker
200g mjöl
( jag använde glutenfri mjölmix)
2 msk mjölk
2 tsk vaniljextrakt (jag använde vaniljsocker)
200g mini chokladknappar
( jag tog hälften mjölkchokladknappar och hälften mörk chokladknappar)


Rör smör, socker och farinsocker fluffigt.
Jag vispade säkert i 10 min iallafall i min ljuvliga Kitchen Aid, och jag tyckte ändå att den skulle ha kunnat vispas mera.
Tillsätt mjöl, mjölk och vanilj. Blanda sist i chokladknapparna.
Bred ut  toppingen på ditt avsvalnade browniebotten, och ställ i kylskåp i minst en timme.
Skär upp i små fyrkanter och ringla eventuellt över lite smält choklad.
Jag tyckte dock att dom var tillräckligt mäktiga utan smält choklad, så den skippade jag. ;)



En bit av dessa till kaffet, är inte så tokigt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar