foton

foton

söndag 20 september 2015

Glutenfri skaldjurspaj med avokado

Hej på er!

Tänkte dela med mig av ännu ett recept på glutenfri saltig pajbotten / pajdeg.
Har länge letat efter det ultimata receptet på pajbotten för salta pajer, och testade tre olika recept på samma dag, när jag bakade till min dotters kalas i augusti.
Pajbotten nummer 1, hittar du här
och pajbotten nummer 2 hittar du här.

Brukar läsa igenom min mammas alla svenska veckotidningar lite nu som då, för där brukar finnas en hel massa bra recept på allt möjligt gott. :) Det här receptet är från en sådan tidning. Hemmets veckotidning 6/2011. Originalreceptet är inte glutenfritt, så jag gjorde en glutenfri version av originalreceptet.


Botten:

100 g smör
½ msk curry
3 dl glutenfri ljus mjölmix
1 dl grov glutenfri mjölmix
några matskedar kvarg
2 ms kallt vatten

Blanda ihop alla ingredienser till en deg.
Tryck ut degen i en pajform, och ställ i kylskåpet ca 30 min.
Nagga botten och grädda i mitten av ugnen ca 15 min, eller tills det fått fin färg.

Fyllning: 

170 g + 170 g kräftstjärtar i lag
400 g räkor med skal
4 ägg
3 dl grädde
dill (enligt egen smak)
1 tsk salt
2 krm cayennepeppar
1½ riven västerbottenost
2 avokadon
1-2 msk citronsaft
citronklyftor


Tina räkorna om du har frysta räkor. Skala räkorna. Häll bort vätskan från kräftstjärtarna.
Lägg räkorna och 170 g av kräftstjärtarna i pajskalet. Spara eventuellt lite räkor till garneringen.
Vispa samman ägg, grädde, dill, salt, cayennepeppar, och häll det över skaldjuren. Strö över osten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

Skär avokadon i bitar, och blanda i lite citronsaft. Toppa den varma pajen med de resterande kräftstjärtarna och eventuellt lite räkor, och avokadon. Dekorera eventuellt med några citronklyftor och dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar