foton

foton

söndag 20 september 2015

Glutenfri paj med kantareller och rökt skinka


Här kommer recept nummer två, på min jakt efter det ultimata glutenfria pajdeg / pajbotten receptet. 
Recept nummer ett var det här, och det var helt superlyckat på alla vis! :)

Den här pajen har jag gjort många många gånger tidigare, eftersom jag älskar kantareller, och tycker att dom passar utmärkt i pajer. Har också gjort samma recept med trattkantareller, och det blir nästan ännu godare. :)

Botten:

 100 gram smör
½ dl kvarg
1 dl riven ost (jag använde emmental)
3 dl glutenfri ljus mjölmix 
salt
 2 msk kallt vatten


Blanda ihop alla ingredienser, och tryck ut degen i en pajform. Ställ pajformen i kylskåpet i minst en halvtimme. Nagga botten och grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter, eller tills pajskalet fått fin färg.


Fyllning: 

ca 300g rökt skinka i bit
150-180 g bacon
Kantareller i valfri mängd (jag brukar ha rätt så mycket svamp :) )
10-15 cm purjolök
1 röd paprika 
4 ägg
3 dl grädde
riven ost
svartpeppar
eventuellt lite salt


Skär skinkan i små tärningar.
Stek bacon i het panna tills det är gyllenbrunt.
Plocka upp det färdiga baconet från stekpannan, utan att hälla bort fettet som finns kvar i stekpannan. Häll i svampen och stek svampen i baconfettet tills det är utan vätska.
Blanda ihop bacon och svamp och häll i pajskalet.
Strö över den rökta skinkan.
Hacka purjolök och bryn en stund i en stekpanna.
Häll purjolöken över den andra fyllningen.
Skär paprika i små bitar och strö den över pajen. Lägg på riven ost.
Vispa ihop ägg och grädde i en bunke och krydda med lite svartpeppar och eventuellt lite salt. Det kan vara att baconet ger den saltmängd som behövs, men vill du ha i mera salt så kan du sätta lite salt i äggstanningen. Häll äggstanningen över pajen och grädda mitt i ugnen i 35-40 min.



Måste säga att detta pajbotten recept, med riven ost i, överträffade mina förväntningar totalt! :)
Svårt att säga vilket recept som är bättre hittills, för jag gillar dem båda två....
Ni får avgöra vilket som är mera i er smak ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar