foton

foton

fredag 21 december 2018

Älg tårta till 60 års kalas


I slutet av november fick jag en rätt så speciell beställning.
Önskemålet var en älg tårta till en jägare som fyllde 60 år, men tårtan skulle klara transport från södra Finland (Ekenäs) till norra Sverige vid Norska gränsen. :)

Tårtan skulle transporteras i en kylväska för att hålla, och inte bli dålig på vägen.
Jag fick måtten på kylväskans innermått, och bestämde mig efter många om och men, att själva tårtan får ha kylväskans mått, och det som inte ryms innanför de måtten, så får transporteras skilt i egen ask.

En älg har ju rätt så stora horn, så jag bestämde mig för att även dessa horn fick vara rätt så stora.
Hornen och öronen är alltså löstagbara och transporterades i egen ask, och tårtan rymdes precis in i kylväskan. :)
 

Tårtan var gjord av glutenfritt tårtbotten, och fylld med vaniljmousse och jordgubbsmousse.
Den spacklades med smörkräm smaksatt med kakao och täcktes med marsipan.
Hornen är sockermassa som jag målat med pulverfärg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar