foton

foton

lördag 15 mars 2014

Chokladtårta till 30 års fest

Idag firas en arbetskamrat till mig, som fyllde 30 år tidigare i veckan. Önskemålet var en chokladtårta till en chokladfantast. För övrigt fick jag fria händer.
Så här blev min tolkning:

Jag provade ett nytt recept på chokladbotten, från min kära bok Lomelinos tårtor. Det blev super lyckat! :) Jag har inte smakat på det själv ännu förstås, men det blev högt och fint, och chokladigt. :)
Eftersom tårtbottnet blev sååå högt, så frågade jag om jag fick lov att göra kakan med tre fyllningar, istället för två. Det fick jag :).

Ser det inte gott ut? :)
Jag kunde inte låta bli att ta en bild på tårtan innan jag täckte in den med chokladsmörkräm. Den blev så hög och fin, och såg såå god ut att man hade lust att tjuvsmaka på den. :)
Det är första gången jag lagat tre fyllningar i en tårta, istället för två. 

Fyllningarna är hallonmousse, chokladmousse gjord på fazer blå mjölkchoklad, och vit chokladmousse.

 För att pigga upp och ge lite färg åt tårtan, så gjorde jag en liten dekoration av sockermassa och marsipan. Det skall föreställa en champagne flaska, med texten 30 år på etiketten. Korken har öppnats, och det rinner ut champagne på tårtan. :) 

 För övrigt är det en ganska simpel chokladtårta till utseendet..


2 kommentarer:

  1. Kan man göra den dagen innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det går alldeles utmärkt! :) Jag gör så gott som alltid tårtorna klara dagen innan. :)

      Radera