foton

foton

lördag 5 juli 2014

Key Lime Pie


 Den här lilla läckra tårtan hör till en av mina absoluta favoriter. Den är sååå ljuvligt syrlig och god, och grädden är som pricken över i:et. :) 
Jag glömde dock att ta någon bild på en enskild tårtbit, så ni får nöja er med denna bild tills jag lagar den nästa gång...;)
Receptet har legat i min receptbok i måååånga år, och jag har nog också bakat den otaliga gånger, och samma recept finns också runtom på nätet.


Här kommer receptet:

Botten:
250 g digestivekex
( jag använde sempers glutenfria havredigestivekex)
100 g smör

Sätt på ugnen på 200 grader. 
Smält smöret. Krossa kexen för hand eller i en mixer.
Blanda smör och kexsmulor och tryck ut i en form med löstagbar kant.
Jag använde en form på 24cm, men tyckte att tårtan blev onödigt låg, så nästa gång lagar jag den definitivt i en mindre form..kanske 22cm skulle vara perfekt.
Förgrädda bottnet i ca 10 min mitt i ugnen. Låt svalna.


Fyllning:
1 burk kondenserad mjölk ( 397 g)
1 dl färskpressad limesaft ( 4-5 st lime )
4 st äggulor

 Sänk ugnsvärmen till 175 grader.
Vispa ihop kondenserad mjölk, äggulor och limesaft, med en handvisp ( inte elvisp).
Om man vill kan man ännu här lägga i rivet skal av 1 st lime, och låta stå och dra sig 30-60 minuter, för att få mera limesmak. Jag brukar skippa detta moment, och den blir hur god som helst ändå. :) Sila bort skalet, genom att hälla smeten igenom en sil.
Häll smeten i kakformen och grädda ca. 15-20 minuter mitt i ugnen. Låt svalna. Servera med vispad grädde och limeskivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar