foton

foton

lördag 5 juli 2014

Cheesecake med nutella, daim och salta nötter (glutenfri version)



Denna lite annorlunda cheesecake hittade jag här, på denna fantastiska bakblogg: Passion for baking. Manuelas blogg är sååå ljuvlig, och alla hennes bakverk ser så otroligt goda ut. Fotona är dessutom så otroligt perfekta, så det är en av orsakerna till att man vill prova alla hennes recept. :D


Min kära sambo fullkomligt älskar nutella, så det var mest för hans skull som jag ville prova denna smarriga choklad cheesecake. Jag är istället ingen nutella fantast, utan föredrar nog istället helt vanlig choklad i alla former. :) Och jag måste säga, att denna cheesecake var över förväntningarna god!! Salta nötterna gjorde underverk och hallonen var som pricken över i:et.


Här kommer receptet:

Botten:
250 g digestivekex (gärna med choklad på ena sidan)
( jag använde sempers glutenfria havredigestivekex)
75 g smör
60 salta nötter
1 msk nutella
( jag lade i lite drygt, eftersom mina digestivekex inte hade choklad på ena sidan, som i Manuelas recept)

Lägg alla ingredienser i en matberedare eller mixer. Smöret skall vara rumsvarmt, inte direkt från kylen. Mixa ihop till en slät massa, och tryck ut i en form med löstagbar kant. Ställ kallt en stund, för att stelna till sig. Jag använde en form med diametern 24cm, men en 22cm, går också bra eftersom jag tyckte att den gärna skulle ha fått bli lite högre...


Mousse:
500 g naturell färskost, t.ex philadelphia (rumstemperatur)
400 g nutella  
( en burk är 350 g, och jag hade inte mera hemma, så jag lade även i lite smält mörk choklad )
150 g daimkulor + 50 g till dekoration
60 g florsocker
3 dl vispgrädde

Tag ut färskosten i god tid före bakning, från kylen. Låt den bli rumsvarm innan den används.
Vispa färskost och florsocker fluffigt några minuter. Viktigt att färskosten är rumsvarm, annars blir den inte fluffig. Tillsätt nutella och vispa lite till. Jag lade också i lite smält mörk choklad, för att kompensera 50 g nutella som fattades från min mousse. Vispa grädden, och vänd ner den i chokladmoussen. Blanda i daimkulorna och häll moussen i kakformen. Dekorera med daimkulor och färska hallon. Njuuut! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar