foton

foton

lördag 5 juli 2014

Vacker tårta till konfirmation


Den här tårtan beställde en kollega till sin systers konfirmation, som har firats idag. 
Önskemålet var en tårta i sockermassa med chokladfyllningar, och något USA tema, p.g.a att systern skall åka till USA i höst.


Jag ville inte göra någon stor dekoration med USA temat, eftersom det ändå är en konfirmationstårta. Då tycker jag att den skall se stilig ut, och det skall också framkomma att den är just en konfirmationstårta, och inget annat. Därför valde jag istället att göra tårtan i USA:s färger, vitt, rött, och blått, och en liten flagga på ena sidan av tårtan. Systerns favoritfärg råkade dessutom vara röd, så det passade perfekt ihop med min vision, att dekorera tårtan med röda rosor.



Det blev heller ingen typisk konfirmationstårta, med bibel och kors på, eftersom min kollegas syster är ortodox. Vi var osäkra på hur en ortodox konfirmation firas, och om dom alls har en bibel där. :D :D Korset ser iallafall lite annorlunda ut, det är det enda jag vet...:) Så inget kors och ingen bibel på denna tårta. Bara lite text, där det framkommer vad det är för en tårta.

Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten, dubbel sats chokladmousse gjord på daim, och dubbel sats chokladmousse gjord på vit choklad. Tårtan spacklades med smörkräm, och täcktes med sockermassa. De blåa och röda dekorationerna är marsipan, och bokstäverna är sockermassa pudrade med silverpulver.

Med detta inlägg önskar jag God natt till er alla, och en fortsatt trevlig sommar!
På återseende, kära läsare! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar