foton

foton

torsdag 25 december 2014

Chokladmousse på Noblesse chokladplattor (naturligt glutenfria)



God fortsättning på julfirandet, mina vänner och läsare!

Hoppas ni alla hade en härlig julafton igår. :)

 Vi firade jul hos mina föräldrar i år, men vi var ändå samlade allihop under samma tak, både min familj och min sambos familj. Roligt var det, mätt och belåten var magen, och det bästa var ju ändå att se mina älskade barn öppna sina julklappar. :) 
Jag ville också bidra med något sött och gott till kaffet, som vi drack först när julgubben dragit vidare och alla hunnit öppna sina julklappar i lugn och ro.
Choklad är ju ett måste på julen, iallafall om ni frågar mig. :)
Sökte runt på nätet efter något lätt, snabbgjort, och gott, och då råkade jag snubbla in på de här, och den här sidan.
Jag gjorde min version utgående från båda recepten, och här är resultatet:
( Men ni kan nog också gärna prova något av dessa två recept, och sedan meddela mig ur det blev :)  

Chokladmousse på Noblesse chokladplattor



150g mörk choklad
50g mjölkchoklad
3 äggulor
3,5 dl vispgrädde
1-2 tsk vaniljsocker 

Vispa grädden och vaniljsockret fluffigt, men inte för hårt.
Rör ner en äggula i taget i grädden, och rör om ordentligt. Jag vispade några tag med elvisp.
Smält chokladen över vattenbad.
Ta av chokladen från värmen, och börja med att blanda ner en klick grädde i taget. Några skedar efter varann räcker, sedan vänder du ner chokladblandningen i grädden och rör till en jämn mousse.
Om du ska servera den i portionsskålar så spritsa/häll upp den och ställ i kylen. Vill du hellre göra som på bilden ovan, så fyll spritspåsen och lägg den i kylen någon timme innan du spritsar ut som bakelser. :)
( Åt mig hände något konstigt, som jag inte ännu listat ut varför...När jag lade i ägg/grädde blandning i chokladen, så stelnade den till en hård massa. Men det gick kalasbra att rädda fanskapet med elvisp. :) Sedan var det bara att blanda i mera grädde och vispa igen, och till sist resten av grädden och vispa slätt. :) Jag misstänker att det gick så här, för att chokladen antagligen hunnit svalna för mycket..måste göra ett nytt försök snart igen, och se hur den blir då. )



Mumsigt goda blev dom iallafall! :)
Som ni såg på bilden här ovanför, så använde jag både Noblesse Original, och Noblesse med apelsinsmak. Båda blev bra tycker jag...men original är ju alltid ett säkert kort.;)


Till sist en bild på vår julgran i år, för att förstärka julstämningen i inlägget. :)
Och så måste jag ju bara visa er vad min älskade sambo, och resten av gänget runt julbordet i år, hade köpt till julklapp åt mig!! :O
Gissa om jag är världens lyckligaste tårtmakartös för tillfället?! :)
Älskar er alla sååå mycket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar