foton

foton

onsdag 7 januari 2015

Hallonbrownie tårtbotten

Det här receptet på tårtbotten hittade jag i min favoritbok: Lomelinos tårtor, när jag letade efter ett nytt recept till tårta. Boken är full av inspiration, och bara ett måste för mig att ha hemma i bokhyllan! Snacka om perfekta tårtor alltså! :)

Dessa hallonbrowniebotten blev otroligt goda!
Smakade mycket choklad, och hallonen gjorde dem saftiga inuti. Kanske en aningen kompakta, men det gjorde inget när man delade bottnen i tunnare delar. Och som alltid så använder jag ju glutenfritt mjöl istället för vetemjöl!! :)
 

Nu till receptet:

Browniebotten

225 g smör
200 g mörk choklad (70 %)
3 dl ljust muscovadosocker (löst packat i måttet)
1½ dl strösocker
4 st stora ägg
4½ dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
100 g hallon
 (helst färska men det går även bra med frysta)
 
 
 Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och mjöla två bakformar, 15 cm i diameter, eller täck formarna med bakplåtspapper. ( Jag använde 2st 21 cm bakformar, och det fick också bra. :) )
Skär smöret i kuber och hacka chokladen grovt.
Smält tillsammans på låg värme i en stor kastrull.
Låt svalna.
Vispa muscovadosocker, strösocker och ägg ljust och poröst, i cirka 3 minuter. ( Jag använde farinsocker denna gång, eftersom jag inte hade tillgång till muscovadosocker.)
Blanda mjöl, kakao och bakpulver i en skål.
Häll smör- och chokladblandningen i äggblandningen och vispa till en jämn smet.
Sikta ner de torra ingredienserna och rör tills smeten är slät.
Fördela smeten i formarna.
Jämna till ytan med hjälp av en sked.
Fördela hallonen jämnt och tryck ner dem i vardera bakform.
Grädda bottnarna i 45–50 minuter. ( Man får anpassa tiden, enligt bakformarna. Mina var inne ca 45min, eftersom mina botten blev lägre när jag använde större formar.)
Prova med en trästicka om dina botten är klara. Kakan skall inte vara kladdig innanför. Är stickan kladdig, så får kakan stå i ugnen en stund till.
Tag ut från ugnen när dom är klara och stjälp upp på pakplåtspapper. Låt svalna, och dela båda bottnarna på mitten, så du får fyra tunnare botten.

Sen är det bara att fylla tårtan med valfri fyllning. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar