foton

foton

lördag 26 augusti 2017

Lemon curd mousse / Lemoncurdmousse


 
Här kommer receptet på min nyaste tårtfyllning som jag använde i min allra senaste tårta som jag gjorde till ett dop idag. :)
En väldigt god och syrlig och snabbgjord tårtfyllning, som passar utmärkt tillsammans med jordgubbsmousse, eller vit chokladmousse.
Denna fyllning kommer jag absolut att göra flera gånger!!

Detta recept räcker som ett lager fyllning i en tårta på 24 - 26 cm i diameter.


Receptet:

Gör först en sats av Lemon curd receptet

 200g naturell färskost (philadelphia)
3 dl vispgrädde
½  - 1 dl florsocker
1 gelatinblad 
2 msk grädde
Lemon curd efter smak och tycke
( jag använde ca en halv bruk lemon curd ) 



Som det står här ovanför så behöver du först göra en sats av lemon curd receptet.
Gärna dagen före, så får den stå över natt i kylen.

 Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 5 minuter.
Vispa grädden fluffig.
Vispa samman färskost, florsocker och lemon curd, på låg effekt med elvisp.
Några tag räcker, bara så att allt blandas slätt. 
Blanda i grädden i färskostblandningen, och smaka av ifall det behövs mera lemon curd eller florsocker.
Hetta upp två matskedar grädde, och smält gelatinbladet i grädden.
Låt svalna och blanda ner i fyllningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar