foton

foton

onsdag 9 augusti 2017

Världens godaste glutenfria bullar!!

Hejsan! :)

Här kommer det absolut godaste och härligaste receptet på glutenfria bullar,
som jag någonsin har smakat på! :)
Saffransbullar med mandelmassa och kokos. (Hur gott låter inte det?!)
Ni skall veta att det har blivit ett och annat recept under mina dryga 12 år som glutenintolerant.
Alla recept lovar att det blir smaskiga och goda bullar, men alla recept
hittills, förutom det här, har haft FEL. ;)
Jag har bakat otaliga recept med olika glutenfria mjölmixer, och med naturligt glutenfria produkter, som rismjöl, majsmjöl, mandelmjöl etc...och kan ärligt säga att jag gav upp hoppet i nåt skede.

Så när min kära mamma bakade det här receptet till julafton, så var jag
väldigt skeptisk på dessa bullar. Men så fel jag hade!
De är sååå otroligt saftiga, smakrika, och de fullkomligt smälter i munnen!

Har dock råkat radera mina bilder från min systemkamera, så ni får nöja er med foton från min mobiltelefon. :D


Receptet:


Ca 30st bullar:
2 kuvert saffran
1 tsk socker
150 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst
2 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
1/2 dl sirap
1 dl socker
1 ägg
500 g glutenfri mjölmix ( jag använde Semper ljus fin mix)

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
200 g mandelmassa
1/2 dl kokosflingor
1 1/2 dl socker
2 msk vaniljsocker

Pensling: 1 ägg
Garnera eventuellt med mandelspån och glasyr, eller med pärlsocker.

Glasyr:
1 äggvita
2 1/2 dl florsocker

Börja med att röra samman fyllningen och ställ den åt sidan.
Stöt saffran och 1 tsk socker i en mortel.
Smält smöret i en kastrull, och tillsätt saffransblandningen och mjölken, och låt det bli fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke, gärna i en assistent. Tillsätt lite av degspadet och rör ut jästen.
Häll sedan i resten av degspadet, och tillsätt fiberhusken.
Låt blandningen stå och svälla i 10 minuter.
Tillsätt resterande ingredienser och arbeta samman degen i minst 10 minuter. Detta är viktigt för degens konsistens.
Låt degen jäsa övertäckt i ca 45 minuter.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och tillsätt lite mer mjölmix om degen känns allt för kladdig, men var sparsam.
Dela degen i två lika stora delar.
Kavla ut till två plattor.
Bred ut fyllningen på plattorna, och rulla ihop varje platta från långsidan (som en rulltårta).
Skär i ca 15 lika stora bitar, per rulle och placera bullarna med snittytan uppåt på en bakplåtspappersklädd plåt, eller i bullformar.
Låt bullarna jäsa övertäckta i 40 minuter.


Sätt ugnen på  225 grader.
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg, och strö över mandel eller pärlsocker.
Grädda bullarna i ca 10 minuter.
Ta ut och låt svalna.

Glasyr:
Vispa äggvita och florsocker riktigt vitt med elvisp.
Ringla glasyren över bullarna.


Sen är det bara att mumsa på! :D
Jag brukar inte lägga på glasyren, för jag brukar nästan alltid frysa in mina bullar.
Någon bulle måste man ju så klart mumsa i sig genast, men resten far i frysen.
När man sedan tar fram den, så brukar jag lägga dem på ett fat och in i micron en stund.
Då är de som nybakta igen! ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar