foton

foton

lördag 26 augusti 2017

Lemon curd


Hejsan!

Här är ett efterlängtat recept ( enligt mig själv ) till min receptsamling på bloggen.
Ett recept på lemon curd har jag länge velat prova, och igår tog jag tillfället i akt, när jag skulle
göra doptårtor till min brorsons dop. :)

Det här receptet finns på många andra bloggar också, och nu hittar ni det även här hos mig.

Här kommer receptet:

3 citroner
1,5 dl socker
( gärna lite mer, kanske 2 dl, beror på hur syrligt man vill ha det )
50 g smör
1 - 2 msk maizena ( jag hade två )

2 ägg
2 äggulor

Koka upp saft från två citroner, samt rivet skal från tre citroner, socker och smör i en kastrull.
Sila vätskan, och häll tillbaka i kastrullen.
Blanda ut maizena med vätskan från den tredje citronen och rör ner det i den uppkokade citronsaften. Vispa samman äggen och rör ner dem i citronsaften.
Ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt sjuda tills krämen tjocknar.
Häll upp lemon curden i en glasburk och låt svalna.
Förvara i kyl.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar