foton

foton

söndag 10 november 2013

Limemousse



När jag googlade runt på nätet efter ett bra recept på limemousse, så var det det här recept som oftast dök upp. Jag hittade det här, på Lisas blogg, Sockerrus. :)
Det blir en syrlig och god tårtfyllning av det här. Jag gjorde den tillsammans med en jordgubbsmousse, men tyckte att limemoussen tog över. Så jag skulle kunna tänka mej att denna mousse passar bäst ihop med vitchoklad eller kinuski.
Jag gjorde om receptet en aning, så det passade mig. :)
Receptet ger ungefär 2 lager fyllning till en tårta på 24cm.

1 dl limesaft av 4 limefrukter
3-4 gelatinblad
4 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsyoghurt
1 1/2 dl socker
2 tsk rivet limeskal
( jag brukar inte lägga riktigt så mycket)


 Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min.
Smält dem tillsammans med limesaften i en kastrull.
Vispa grädden fluffig.
I en annan bunke vispar du creme fraiche, matlagningsyoghurt och socker, på låg hastighet med elvisp eller med en handvisp, tills allt socker löst sig.
Tillsätt det rivna limeskalet och rör om.
Rör ner limesaften i yoghurtblandningen och vänd sedan försiktigt ner grädden.
Ställ i kylen och låt stå i minst 1-2 timmar, innan du fyller tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar