foton

foton

söndag 29 juni 2014

Glutenfria salta muffins / matiga muffins


Provade idag för allra första gången, att baka salta muffins. Min kära väninna Satu, bjöd på liknande muffins i våras när det var barnkalas, och dom var ju bara hur goda som helst! Så jag googlade runt på nätet, och hittade det här receptet, som jag ville prova göra en glutenfri variant av. God blev dom! 
Jag har lärt mig med åren, att saltigt går bättre hem än sött, på kalas. Iallafall för många vuxna. Det måste iallafall finnas ett saltigt alternativ att välja, ibland alla gräddtårtor eller andra söta bakverk.
Pajer och smörgåstårtor i all ära, men denna gång blev det enkla matiga muffins. :)

Receptet var dessutom hur lätt som helst, när inget skall vispas eller så. :)
Prova du också!
Här kommer receptet:

Muffins:
 1 tsk salt
1 msk bakpulver
4 1/2 - 5 dl glutenfri mjölmix
3 ägg
1/2 dl olja
2 dl crème fraiche, gräddfil eller naturell yogurt
1 msk honung


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Förbered fyllningen: Skär i bitar, och rör ihop det du vill ha i dina muffins. 
Blanda sedan salt, bakpulver och mjöl i en skål.
Vispa ihop ägg, olja, gräddfil och honung i en annan skål.
Blanda ner mjölblandningen i äggsmeten och rör sedan ner fyllningen. Fyll muffinsformarna till ungefär hälften.
Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter. Känn efter med en sticka att muffinsen är färdiga. Stickan skall vara torr. Receptet räcker till ca 12-15 st normalstora muffins.


Fyllningarna kan varieras i oändlighet, bara att ta vad du tycker om och blanda ner i smeten. Här är iallafall de fyllningar jag hade denna gång. Jag gjorde en sats av vardera.

 Skinkfyllning:
100 gram  rökt skinka
2 dl riven ost
15 körsbärstomater
1 matsked oregano

Skär skinkan i bitar, och skär tomaterna i halvor. Blanda ner riven ost och oregano. Blanda ordentligt innan du rör ner fyllningen i grundsmeten. Toppa gärna med lite extra ost och oregano.







  Vegefyllning:
200 g fetaost
1 tärnad paprika
(1 rödlök )
1/2 tsk peppar
 ( solrosfrön)

Skär lök och paprika i småbitar. Stek i olja tills de mjuknar. Krydda med peppar eller det som önskas. Skär fetaosten i bitar och blanda ner allt i muffinssmeten. Jag lade i solrosfrön istället för lök denna gång, och pepparn glömde jag...:)
Toppa gärna med lite riven ost och pizzakrydda innan de läggs i ugnen.



Nästa gång tror jag bestämt att det blir en sats med aura ost, ananas och någonting till..men har inte listat ut vad än..;)
Härmed säger jag God natt för idag!
Ny dag imorgon..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar