foton

foton

onsdag 7 januari 2015

Chokladtårta med smak av hallon (glutenfri version)

Hej på er!
Sitter som bäst och njuter av vintersemestern, tystnaden när barnen tar en tupplur och av värmen som sprids i huset när brasan i spisen börjar ge effekt. :) 

Dagens blogginlägg är för min kära väninna Satu, som är en av mina allra bästa vänner.
Hon fyllde jämna år här tidigare i veckan, faktiskt hela 30 år. :) Hon var först ut av mig och mina vänner att fylla 30 (vi kommer nog snart efter vi också :) ), och det firade vi igår med lite kaffe och tårta.


 När jag väl hade bestämt mig för att jag skulle slänga ihop en tårta kvällen före, så kom den evigt svåra frågan att HURDAN tårta skulle det vara? Jag ville prova nya recept, men som vanligt med nya recept, så är jag rädd för att bli besviken. Så jag tog fram min favorit bok: Lomelinos tårtor, och bläddrade tills jag hittade en tårta som såg lockande ut för tillfället. :) Det blev en hallonbrownie tårta, men inte helt och hållet likadan..



Tårtan innehåller:

(Jag lade också i ca 100g smält mörk choklad, i chokladsmörkrämen, denna gång. :) Sååå gott!! )

strössel, eller färska hallon som garnering

Min version av Linda Lomelinos hallonbrownie tårta, blev en aningen större ( mina bakformar var 21 cm i diameter, istället för 15 cm som i receptet ) så därför valde jag att inte täcka tårtan med samma marängsmörkräm, som tårtan fylldes med, eftersom det inte skulle ha räckt till. Valde istället att täcka tårtan med min favorit chokladsmörkräm, som är sååå härligt chokladig och god. Skulle kunna äta den bara som den är, utan tårta. :)


Tårtan består av 4 lager botten, och tre lager marängsmörkräm som fyllning.  Så nog blev tårtan mer än tillräckligt hög. :) Tycker också att chokladsmörkrämen gjorde tårtan ännu godare, än den skulle ha blivit med bara marängsmörkräm inuti och utanpå. Men det är ju bara min åsikt förstås. ;) Lite färska hallon, eller hallonsås av frysta, kokade hallon, skulle ha varit pricken över i:et till tårtan. :)


Mäktig tårta är det kan jag lova!
Vi var 8st vuxna och 5st barn, som mumsade på denna tårta, och inte ens halva gick åt! :)

Nu blir det dags för lite måsten, innan gubben kommer hem från jobb. ;)
Tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar