foton

foton

lördag 4 juli 2015

Raw food sommartårta / Raw food kladdkaka med kokosgrädde



Hej på er!

Här kommer ännu en tårta som jag hade på min 30 års fest.
Tårtan är en Raw food tårta, helt utan tillsatt socker och helt naturligt fri från gluten. :)
 

Receptet hittade jag hos baka baka liten kaka, men jag gjorde om det en aning så att det skulle passa åt min gäst.

Här kommer receptet:

2,5 dl hasselnötter

1,5 dl mandelmjöl

2-3 msk kokosolja
8-10 dadlar

1 dl starkt kaffe

0,5 dl kakaopulver

en nypa salt

1 tsk vaniljpulver
några matskedar kokosmjölk
(jag tror att jag lade i 3-4 msk denna gång)

Mixa alla ingredienser.
(Jag tyckte smeten var för tjock för att snurra runt i en mixer, så jag provade med både mixer, stavmixer och elvisp för att få ett bra resultat.)  
Så jag rekommenderar att man mixar nötterna först en stund och sedan fyller på med resten av ingredienserna. Klä botten på en bakform med löstagbar kant, med bakplåtspapper, och tryck ut smeten i formen. Jag använde en form på 20 cm i diameter, men märkte att formen var en aningen för stor till denna mängd smet. Så skulle tippa att en form på 15 cm i diameter skulle passa perfekt. :)
Låt kladdkakan stå i kylen någon timme innan den garneras.

Garnering:

Mosade hallon (läggs under grädden)
2 förpackningar kokosgrädde (a lá 200 ml) **
Färska jordgubbar
Färska hallon
Buskblåbär
Physalis (Ananaskörsbär)
Smälte också några bitar sockerfri choklad (Brunbergs) och doppade några jordgubbar i smält choklad. :)



** Använder alltid denna härligt goda kokosgrädde till tårtor som skall vara helt utan socker. Den går bra att vispa och är behändig att använda. Har t.o.m provat spritsa en tårta med denna grädde och det fungerade utmärkt. Låt kokosgrädden stå i kylen någon timme före du har tänkt vispa den, och ställ kallt igen när du vispat den klart.




/ Diana - Tårtmakartösen



Tårtor till min 30 års fest! :)


Hej på er!

Sommaren är äntligen här, och det har vi nog sannerligen fått vänta på!
Hela juni månad svepte förbi med regn och rusk och rätt så svala dagar nästan hela tiden, men nu när vi passerade månadsskiftet till juli, så har värmen äntligen hittat hit till södra Finland. :)

Det här inlägget har därför fått vänta nästan en hel vecka på att bli färdigskrivet, för jag och barnen har varit ute i solen varje dag. I torsdagen blev det äntligen premiär för den nya uppblåsbara simbassängen som jag köpte åt mina sötnosar, och där har dom plaskat runt och njutit både torsdag och fredag. :)
Njuter av mina sista semesterdagar, för på måndag börjar verkligheten igen med jobb och dagis.


Förra veckans lördag fyllde jag hela 30 år (!), och det firades med fest för familj och vänner hemma på vår egen bakgård. :)
Eftersom det är sommar och grillsäsong, så blev det grillparty, med olika sallader och bröd som tilltugg till grillmaten. Jag fixade också ihop en bål gjord av hemlagad rabarbersaft och en med Sour Apple som bas. :) Båda var helt suveräna, men rabarberbålen hade nog ett försprång iallafall.

Till kaffet hade jag gjort tre olika sommartårtor. Alla tre var simpla tårtor utan några som helst dekorationer. Ibland kan det enkla vara helt perfekt det också! :) Plus att man sparar värdefull tid, om man lämnar bort lite dekorationer. ;) Mitt i sommaren vill man inte sitta inne och knåpa ihop vare sig sockermassa figurer eller baka mer än man måste.




Tårta nr:1 bestod av glutenfritt tårtbotten, vit chokladmousse, och
jordgubbsrabarbermousse. Den var täckt med grädde och garnerad med buskblåbär och färska jordgubbar, doppade i mjölkchoklad.



Tårta nr:2 bestod av glutenfritt tårtbotten, jordgubbsrabarbermousse, vaniljkräm och mosade jordgubbar. Den var också garnerad med grädde, buskblåbär och färska jordgubbar, doppade i mjölkchoklad.


 

Tårta nr:3 blev en marsipantårta, för min kära sambo fullkomligt älskar marsipan. :)
Ville dock inte göra en allt för tidskrävande tårta, så det fick bli en med uppskuren mittdel, fylld med sommarens härliga, färska bär. Lite som en fruktbomb i mitten ;) Enkel, snabbgjort och fram för allt GOTT!
Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten smaksatt med kakao, bananfyllning och chokladmousse gjord på hälften dumle och hälften Fazer blå mjölkchoklad. Den var spacklad med min favorit chokladsmörkräm och täckt med grön marsipan och färska jordgubbar och hallon.



Gjorde även en Raw food tårta helt utan socker, eftersom en vän till mig är allergisk för socker, vete, jäst och mjölkprodukter. Tänkte skriva mer om den i ett skilt inlägg. :)



Tack för idag :)

Hoppas ni får en fantastisk sommar!

/ Diana - tårtmakartösen

söndag 31 maj 2015

Examenstårta till en Kock :)

Hej på er!
Här kommer äntligen ett nytt blogginlägg! Börjar vara skrämmande länge sedan sist.
Skolavslutningarna firades igår, så vi kan ju börja sommaren med en examenstårta. :)

Denna tårta for på fredagen iväg till en tjej som blev färdig utbildad kock.
Önskemålet var en tårta med kocktema, gärna med en kockmössa och en kockrock.
Jag bestämde mig för att göra själva tårtan som en kockmössa, och utanpå mössan fick en liten söt tjej i kockkläder sitta med en ros i handen.



Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten, delat i fyra delar för att få tårtan lite högre än normalt. Fyllningarna blev sist och slutligen: kinuskimousse, rabarbermousse, glasskräm, och rabarberkompott. Tårtan är spacklad med smörkräm och täckt med sockermassa som jag blandat lite vit marsipan i. Dekorationerna är sockermassa.


Det här råkade bli en tårta med mycket utmaningar och bekymmer. Jag skulle ha velat få tårtan smalare nertill, så att den skulle få formen av en kockmössa, men det gick inte så bra, när den blev så tung upptill. Skulle jag då ha skalat av nertill, så skulle den helt säkert ha fallit omkull. Sen märkte jag också dagen efter att jag hade fyllt tårtan, att en laktosfri variant av glasskräm inte blev så bra i en tårta som behövde stadiga fyllningar...har aldrig varit med om liknande disaster. :D Blev dock att improvisera lite och göra om lite grann, och slutresultatet blev sen sist och slutligen helt ok.
Vet inte vad den smakade men...:)
Tårtan blev ju inte heller precis som en kockmössa till utseendet, men med lite fantasi så kanske man får den att föreställa en. :) Själva tårtan skulle också gärna ha fått vara en aningen högre så att kockmössan skulle ha fått en högre kant nertill...men det får bli en utmaning till en annan gång med mera tid. ;)


Fick höra att denna lilla tös av sockermassa dessutom råkade likna väldigt mycket den tjej som hade beställt tårtan. :D Ibland kan man ha tur också. ;)

Ha en härlig fortsättning på söndagen mina kära läsare!

Rabarbermousse

 Här kommer ett pinfärskt recept på rabarbermousse, som jag gjorde
första gången tidigare i veckan. :)

Lätt, gott, och passar utmärkt som både tårtfyllning eller efterrätt!

2,5 - 3 gelatinblad
2 dl vispgrädde


Gör rabarberkompotten. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten under tiden. Ta bort den färdiga kompotten från spisplattan och blanda i gelatinbladen. Låt svalna helt i kylskåp. Rör om då och då så att den inte stelnar för hårt. Vispa grädden och vänd ner den i den kalla rabarberkompotten.

Rabarberkompott

Nu på försommaren är det högsäsong för rabarber.
Det är nu den är som bäst, så ta tillvara rabarbern om ni gillar den! :)
Min kära rabarberbuske är redan megastor, så när jag fick en tårtbeställning, passade jag på att fylla den med just denna rabarberkompott.
Supergod alltså! :)

300 g rabarber
2 msk vatten
3/4 - 1 dl socker (enligt egen smak)
2 tsk vaniljsocker
(eventuellt en gnutta kanel)

Skär rabarbern i ca 1 cm tjocka bitar. Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt småkoka tills rabarbern faller sönder, ca 15-20 minuter. Vill man ha kompotten lite fastare så kan man använda syltsocker i stället för vanligt socker, eller lägga i gelatin.




Klart! :)

måndag 20 april 2015

Cheesecake med kladdkakebotten


Här kommer ett inlägg med min (för tillfället) favorit tårta. :D
Receptet till den här smaskiga tårtan fick jag av en kollega så där passligt till påsk. :)
Har nu lagat den två gånger och tårta nummer 1 är då bilden till vänster.
Lagade den första gången till Påskdagen, till efterrätt till påskmiddagen hos min svärmor.
Då blev den så där på gränsen till misslyckad, med kladdkakabotten som var för länge i ugnen och svartvinbärsmoussen en aningen för stark..Men nog dög den att äta iallafall ;).
Andra gången (bilden till höger här ovanför) gjorde jag den till en överraskningsfest
som vi hade för en av mina bästa vänner som fyllde 30 år för en dryg vecka sedan. :)
Och den tårtan blev en fullträff enligt mig själv!! :)
Såå otroligt gott alltså! :)




Här kommer original receptet:


 Kladdkaka:

150g mörk choklad
250g smör
3,5dl socker
3st ägg
2,5dl mjöl
 (jag använde glutenfri mjölmix)


Sätt på ugnen på 185 grader.
Smält choklad och smör i en kastrull. Häll i sockret och rör om, låt svalna en aning.
Rör i ett ägg i taget. Blanda i mjölet till sist.
Häll i en rund form med löstagbar kant, 24cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.
 OBS! Grädda den inte för länge, för då är det ingen kladdkaka mer. Den skall vara fast i kanterna, men nog ännu lös i mitten när den tas ur ugnen. Den stelnar till sig när den svalnar. Så stirra er inte blinda på den angivna tiden, utan håll koll på kakan i ugnen, att den inte är inne för länge.

Jag använde inte det här receptet till mina kakor på bilderna, men ville lägga hit det ändå, när det egentligen skall vara det här receptet till den här kakan. :) Jag använde istället mitt favorit recept på kladdkaka.

Låt kladdkakan svalna helt innan du gör svartvinbärsmoussen.



Svartvinbärsmousse

400 g svarta vinbär
1 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
150 g färskost (philadelphia)
5 st gelatinblad (jag använde 4 st till tårta nr2 )
3 dl vispgrädde
( jag ökade mängden till den andra tårtan till 4 dl )


Koka vinbären tills dom går sönder, ungefär 5min.
Häll vinbären i en sil och ha dom att rinna av över en skål.
Pressa saften ur bären, med en sked. Låt svalna en stund.
Tag några matskedar vinbärs "saft" åt sidan, som du lägger i en liten kastrull och sparar till gelatinet.
Blötlägg gelatinbladen i  kallt vatten ca 5 minuter.
Blanda i socker, vaniljsocker å färskost i resten av vinbärs "saften".
Hetta upp kastrullen med vinbärssaft, och smält gelatinbladen i saften du har i kastrullen. Låt svalna en aning. Häll i gelatinsaften försiktigt i blandningen och rör om hela tiden. Vispa grädden och blanda i den till sist. Låt stelna en stund i kylskåp innan moussen hälls utanpå kladdkakan.


Vitchokladmousse

260 g vit choklad
 (jag använde 2 st förpackningar panda vitchoklad)
150 g färskost
3 dl grädde

Smält chokladen försiktigt i micro eller över vattenbad.
Låt chokladen svalna och tillsätt färskosten och vispa slätt.
Vispa grädden och vänd i den i chokladsmeten. Vispa inte grädden för hårt, för då blir chkladsmeten grynig när grädden kommer i kontakt med chokladen.


Man kan också göra så, som jag brukar göra när jag lagar chokladmousse till tårtfyllning:
Bryt chokladen i bitar, smält den i grädden i en kastrull på spisen, på svag värme.
Var noga med att grädden inte börjar koka.
När chokladen smultit, låt svalna, och ställ sedan kallt i kylskåp i minst 6 timmar, helst över natten. Vispa sedan upp blandningen tillsammans med färskosten.
Så gjorde jag till tårta nummer 2 (här nedanför), och tyckte att den både såg finare ut och hade en lite lenare konsistens. Blev dock inte lika fast i konsistensen, men tyckte inte den behövde vara fastare heller för den delen..;) Gott var det iallafall! :)



torsdag 16 april 2015

Påskinspirerad 1 års tårta


Hej på er!
Börjar vara aaaallt för länge sedan senaste blogginlägg, så här kommer ett tårtinlägg som bara har legat och väntat på att jag skall hinna slå mig till ro vid bloggen igen. :)

Den här tårtan gjorde jag till ett barnkalas till Annandag Påsk, som var för en dryg vecka sedan.
Lilla Dominic firade sin 1-års dag en dag i förväg, och den här tårtan serverades på hans kalas, för släkt och vänner. :)
Tårtan blev lite som en sista minuten tårta, som jag slängde ihop i all hast, mellan alla påskmiddagar som vi hade inbokade lite här och där. :) Tårtan blev därför en lite enklare och simplare variant denna gång, eftersom jag inte hade tid att peta ihop några figurer i sockermassa.

Dominics mamma, som är en god vän till mig, var noga med att säga både en och annan gång, att "Släng ihop nåt ätbart bara, den behöver inte vara så märkvärdig" :D :D. 
Lite så blev det också. Jag tyckte dessutom att lite påskägg gör väl ingen skada, när det nu ännu är påskledigt, så tårtan fick bli dekorerad med både chokladägg och färggranna godisägg. Enkelt, snabbt och färggrant.



 Tårtan var både glutenfri och laktosfri.
Den bestod av glutenfritt tårtbotten, jordgubbsmousse och chokladmousse gjord på laktosfri choklad. Tårtan garnerades med spritsad grädde och uppe på tårtan provade jag att lägga ett lager chokladganache, som jag lagade för första gången. (Använde 200g choklad och 1½ dl grädde.) Kan vara att jag borde ha använt mindre mängd choklad dock, kanske 150 g eller nåt liknande...

Ni får gärna komma med tips på en fungerande och god ganache.
Allt med choklad är värt att prova på minst en gång :)