foton

foton

söndag 23 februari 2014

Chokladtårta till 60 års kalas



Här kommer ännu en chokladtårta med färska hallon.
Min sambos moster firade sina 60 år igår, och denna tårta mumsade vi på, efter en helt ljuvlig förrätt och middag! Tack för god mat och härligt sällskap! :)
Gjorde denna tårta lite, lite annorlunda än den här och den här...men fotona gör även denna tårta ganska identisk med dom två föregående..men har sagt det förut, och säger det igen en gång: det gör ingenting, eftersom varje tårta är speciell för mig. :)


Även denna tårta bestod av tårtbotten smaksatt med kakao, hallonmousse och dubbel sats chokladmousse, gjord på Fazer blå mjölkchoklad. Den är täckt med chokladsmörkräm, och garnerad med lite färska hallon. Skulle lägga några blad av citronmeliss på tårtan också hade jag tänkt, men den blev orörd i kylskåpet av någon underlig anledning...:)
Måste säga igen, att denna chokladsmörkräm är så fantastiskt god! Jag tröttnar aldrig på den, fast jag har lagat den ganska ofta nu på sista tiden. Skulle nog kunna stå och mumsa i mig med sked direkt från skålen, om det inte skulle ge dåligt samvete direkt efteråt. :)


Ni kanske inte har lagt märke till "ränderna" på tårtan? Jag ville pröva ett annat sätt att "dekorera" med smörkrämen, och beslöt mig till sist för denna teknik. Man lägger helt enkelt tårtan på ett fat/bricka som snurrar, och drar med en vanlig tesked, samtidigt som man snurrar på fatet. Jag började nerifrån och på min tårta blev det tre stycken ränder på sidorna, och sen ännu uppe på tårtan. Ränderna skulle nog ha kommit fram tydligare om jag inte alls skulle ha spritsat något på tårtan, men tyckte att hallonen skulle ha sett så fåniga ut ensamma på tårtan utan lite spritsade toppar av smörkräm...
Vad tycker ni? Förstörde jag utseendet på tårtan när jag spritsade dit lite smörkräm på måfå? :)



2 kommentarer:

  1. Ser jäättegod ut! Hade verkligen velat kunna göra sådana tårtor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Man blir alltid lika glad, när man ser att någon kikat in och lämnat en kommentar eller fråga. :) Det är bara att försöka, kanske du överraskar dig själv och åstadkommer en hur fin tårta som helst! :)

      Radera