foton

foton

lördag 1 februari 2014

Födelsedagstårta utan socker och sädesslag


Denna nyttiga tårta for igår kväll till en bekant, som fyller 40 år idag. :) Beställningen var en tårta utan socker, jäst, mjölk, och vetemjöl. Det blev en utmaning kan jag säga. :) Hittade ett recept som innehöll tofu, men det gick inte heller, för ena kakmumsaren är allergisk för soja..
Sökte runt på nätet, och bestämde mig för att göra en Raw-food tårta.

(Raw food är oupphettad mat, (högst 42 grader) och de som följer denna diet, gör det främst på grund av en önskan om att behålla matens näringsämnen. Följer man helt och hållet en Raw-food diet, så äter man t.ex inte socker, vete, mjölkprodukter eller kött. Det ska helst vara så ekologiskt som möjligt också, för att de innehåller mera näring och mindre gifter. )


Jag gjorde tårtan i tre lager: botten och två fyllningar, så att det blev som en cheesecake.

Hade olika förslag till tårtbotten, men valde till sist ett som jag hittade inne på Toves blogg: bakabakalitenkaka, men jag ändrade lite så att ingredienserna skulle passa födelsedagsbarnet bättre. :)
Detta är vad jag kom fram till:

Botten:

ca 3 dl valnötter
1 dl kokosmjöl
1-2 msk kakaopulver
ca 10 dadlar (tills man tycker att det är lagom sött)
3 msk kokosolja
en skvätt apelsinjuice (med enbart fruktens eget socker)
½-1 vaniljstång, eller vaniljpulver

Mixa ihop alla ingredienser, till en chokladbollsaktig smet. Tryck ut smeten i en form med löstagbara kanter, ca 20-22cm i diameter. (Jag hade en tårtform på 24 cm i diameter, och tårtan blev allt för låg.)

Fyllning 1:

3 dl hallon eller andra bär (Jag blandade hallon och jordgubbar)
3 dl cashewnötter
3 msk kokosolja

Mixa nötterna till mjöl. Tillsätt hallon och mixa till en mousse. Tillsätt kokosoljan och mixa en liten stund till. Häll i kakformen och ställ in i frysen en stund.

Fyllning 2

3 bananer
2 avokadon
5-6 msk kokosolja
250-300g sockerfri choklad
(Brunberg har en sockerfri choklad som är 50g/förpackning)
½ vaniljstång eller vaniljpulver


Garnering: Färska bär, frukter, riven choklad, kokosgrädde

Smält chokladen över vattenbad. Smält kokosfettet i en kastrull. Mixa avokadon, bananer och vanilj. Tillsätt choklad och kokosolja, och mixa tills smeten blir krämig och fluffig. Häll i kakformen och lägg in en stund i frysen. Lösgör kanterna från kakformen medan tårtan är frusen, så blir kanterna finare. Förvara i kylen över natten, och garnera med valfria frukter och bär före servering!
Jag valde hallon, buskblåbär och granatäpple. Jag spritsade också kanterna med kokosgrädde, men fotograferade tårtan medan det var lite ljust ute ännu, så några bilder med grädden runtom hann jag inte ta...

Onnittelut Eija! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar