foton

foton

tisdag 3 december 2013

Citron och vitchoklad cheesecake


Denna tårta gjorde jag som en inflyttningsgåva till en kompis, när jag for med dottern på besök, för att kolla in nya lägenheten. :) God blev den. :) Jag har nog en svaghet för alla sorters cheesecake, fast jag inte bakar sådana så ofta nu mera.

Jag gjorde halva receptet av båda fyllningarna, och använde en form på 20cm i diameter.
Men här kommer ändå hela receptet för både vitchokladmoussen och citronmoussen. (Blir ganska mycket mousse).

Det här behöver du:

200g digestivekex 
(jag brukar använda sempers glutenfria havre digestivekex)
ca 75g smält smör

Krossa kexen och blanda med smöret. Tryck ut i en form med löstagbar kant. Lägg eventuellt in i ugnen i ca 10 min, men det går att hoppa över också. 

Vit chokladmousse:

3 gelatinblad
150g vit choklad
200g färskost (ex. philadelphia)
2dl vispgrädde (spara 2msk till gelatinbladen)
2 ägg (gulor och vitor skilt
1 dl socker

Smält chokladen över vattenbad, eller försiktigt i micron. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa äggulor, socker och färskosten med elvisp. Vispa grädden. Vispa äggvitorna till hårt skum. Hetta upp 2 msk grädde i en kastrull, och lägg i gelatinbladen. Rör om tills dom smält. Häll den smälta chokladen över ostblandningen, och vispa hårt. 
Tillsätt gelatinblandningen och vispa snabbt, annars blir det klumpar. Vänd i grädden, och till sist äggvitorna. Vispa inte, då försvinner volymen. Häll fyllningen i kakformen, och ställ in i frysen.

Citronmousse:

5 gelatinblad
5 dl vispgrädde
6st äggulor
3 dl florsocker (drygt)
300g färskost
200g citronkvarg
1,5 dl citronsaft 
(eventuellt skal av 1 citron)

Blötlägg gelatinbladen. Vispa äggulor och florsocker och färskost lätt och blanda sedan i kvargen (och citronskal). Smält gelatinbladen i citronsaften. Låt svalna en stund och vänd ner i kvargblandningen. Vispa grädden och vänd ner den till sist. Häll citronmoussen utanpå vitchokladmoussen, och låt stelna i kyl eller frys. Strö över lite strössel med citrussmak, före servering. Njuuut! :)


Tillagt 8.12.2013
Denna mousse räcker till två ganska tjocka lager fyllning i en tårta på 24-26cm i diameter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar