foton

foton

onsdag 25 december 2013

Glutenfritt knäckebröd - Det absolut godaste, lättaste och nyttigaste! :)

God Jul och Gott nytt år allihop!
Julaftonen firades med hela familjen (både min och sambons), och juldagen till ära tänkte jag passa på att uppdatera bloggen. Medan barnen sover, sambon är i bastun, och regnet smattrar på taket, så kan jag bra koppla av en stund framför datorn.

Här kommer en nyhet från vårt julbord igår: ett helt underbart gott knäckebröd! 


Det är ett så otroligt lätt recept, så jag har gjort 3 satser redan på 3 dagar :)
Min kära sambo kan inte låta det vara, så det ser ut som om jag får göra en ny sats ikväll igen :).

Här kommer receptet:

2 dl majsmjöl
¾ dl solrosfrön
½ dl linfrön
½ dl sesamfrön
½ dl pumpakärnor
2½ dl kokande vatten
½ dl olja
flingsalt

Sätt ugnen på 150 grader varmluft.
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt kokande vatten och olja. Rör om ordentligt.
Klä en ugnsplåt med bakplåtspapper, och häll ut smeten.
Lägg en liten plastpåse på handen, tryck ut smeten så tunt du kan. (Åt mig räckte smeten till 1 och en halv ugnsplåt, men har också provat att lägga all smet på en plåt.)
Strö till sist över flingsalt, och platta eventuellt in det lite i smeten.
Om man vill kan man skära ut tunna konturer i massan, men jag tycker det blir roligare bitar om man bara bryter det i bitar när det har svalnat.
Grädda ca 1 timme i ugnen. Låt svalna på plåten, och bryt sedan i bitar. Klart! 
Enkelt, nyttigt och gott! :)



Fick denna gammal kaklåda av min mamma.
Den passade perfekt till 3 satser knäckebröd! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar