foton

foton

tisdag 31 december 2013

Albert 1 år


Idag är det Alberts 1-års dag, och hans mamma beställde en tårta av mig, till hans kalas. Tårtan skulle vara täckt med blå marsipan, och så skulle det vara åtminstone en stor stjärna i vitt utanpå, med texten: Albert 1 år.
Jag lade till några små stjärnor också, för att piffa upp tårtan lite. Den såg så tom ut annars, som att något fattades. Men så här blev den riktigt bra! :)
Grattis på födelsedagen Albert!


Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten, hallonmousse och kinuskimousse. Den är spacklad med smörkräm, och dekorerad med marsipan och sockermassa.


( Passade på att knäppa lite bilder på tårtan, när solen råkade titta fram en kort stund på förmiddagen. Resultatet blev inte lika bra som jag hoppats på..bilderna blev nästan FÖR ljusa.)

Med detta inlägg önskar jag er alla GOTT NYTT ÅR!! 
Följande inlägg kommer först i nästa år ;)
Ha en härlig kväll allihop!


2 kommentarer:

  1. Hej, fina kakor du lagar! De jag undra vad för sorts redskap du använder, vid lagning av dekorationer? Ett sådant inlägg sku önskas :) jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny! Tack för din kommentar! Det beror lite på vad för slags dekoration jag skall laga..Lagar jag t.ex blommor, blad eller stjärnor, så har jag köpt olika utstickare från olika nätbutiker.
      T.ex: Bake and party
      (http://www.bakeandparty.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Bake/Categories/Leivonta/Koristemuotit_ja_leikkurit

      Leipurinputiikki
      (http://leipurinputiikki.fi/index.php/koristeluvalineet/koristelumuotit/kukka-ja-lehtimuotit.html )

      Ullanunelma (http://www.ullanunelma.fi/painettavat_kukkamuotit )

      Om jag däremot lagar dekorationer, som handen på min party princess tårta eller gitarren o dödsskallen på Rock´n roll tårtan, så har jag ritat dom för hand, efter att ha kollat runt på nätet efter inspiration. :) Lagar jag hela figurer som t.ex mumin, så formar jag sockermassa eller marsipan till önskad form, och lägger spaghetti som stöd i armar och ben och huvud. Som lim kan man använda vanligt vatten, eller kristyr eller köpa ätbart lim från någon av de sidor jag gav länkar till (eller en hel massa svenska sidor).
      Jag köper så gott som alltid vit sockermassa eller vit marsipan, och färgar dom till önskad färg, med s.k pastafärger (finns att köpa från nätet). Det är en ätbar färg, som är väldigt dryg, och man tar lite i gången och knådar in i sockermassan/marsipanen. Jag kavlar ut marsipanen på ett silikon underlag, med en vanlig träkavel. Om marsipanen/sockermassan fastnar i kaveln, kan man ta lite potatismjöl och dutta på med en pensel.
      Jag vet inte om du blev något klokare av det här. :)
      Är det något annat du undrar, så fråga bara! :)
      / diana

      Radera