foton

foton

onsdag 25 december 2013

Hemgjorda bountybollar

God fortsättning på julfirandet!
Här kommer följande nyhet hos mej denna jul: Hemlagade  bountybollar. 
Jag har haft receptet uppskrivet i många år redan, men inte kommit mej för att prova det. Men nu äntligen bestämde jag mig för att dessa små godbitar fick bli årets julgodis. :) 
Och vilken fullträff! Dom är supergoda! 
Min mamma är helt stormtokig i kokos, så jag lagade dom mest för hennes skull, men tror sist och slutligen, att dom flesta hamnade i min mage ändå. :)


Receptet finns på många olika sidor på nätet, men jag har hittat det här.

50 g smör
½ dl sirap
½ dl florsocker
2 dl vispgrädde
200g kokosflingor
200-300 g choklad

Blanda smör, vispgrädde, sirap och florsocker i en kastrull. Koka upp och låt koka 5-8 min, ( jag tyckte att det behövdes 10min) tills smeten blir lite seg. Tillsätt kokosflingorna, och låt svalna en stund. Rulla sedan till små bollar, som du radar ut på bakplåtspapper. Låt bollarna stelna i kylen ca en timme. Smält valfri choklad ( jag hade mjölkchoklad, Fazer blå) och doppa bollarna i chokladen. Strö eventuellt på lite strössel, som dekoration. Ställ kallt, så att chokladen stelnar.
Njuuut! :)



50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
200 g ljus blockchoklad - See more at: http://bakfnatt.blogspot.fi/2009/12/bountybollar.html#sthash.OkD74e0G.dpuf
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
200 g ljus blockchoklad - See more at: http://bakfnatt.blogspot.fi/2009/12/bountybollar.html#sthash.OkD74e0G.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar