foton

foton

söndag 11 maj 2014

Cheesecake med hallon, kinuski och jordgubbar (glutenfri)

 

 

Grattis på morsdagen alla mammor!! :)

 Idag har det firats morsdag hela dagen med min kära familj. Dagen har varit helt fantastisk, med present av sonen som hade gjort fint kort och halsband i dagis, tårta i mängder, och massor med nya fina minnen i kameran :)
Morsdagstårtan blev en cheesecake, som jag bara måste få prova på! :) 
En härligt god cheesecake, med kinuskimousse, hallonmousse, ett lager jordgubbssaft och färska hallon och jordgubbar. Säger bara MUMS! :)

Tårtan gjorde jag mest som ett experiment, till en kommande tårtbeställning. Man kan ju inte baka åt andra, sådant som man inte själv har smakat på. :)

Här kommer receptet:

250 g glutenfria digestivekex
100-150 g smör

Krossa kexen. Smält smöret och häll över kexsmulorna. Tryck ut i en form med löstagbar kant (26cm i diameter)

Receptet på kinuskimoussen hittade jag här, hos Kinuskikissa, men jag gjorde några små ändringar. Här kommer min version av receptet:

Kinuskimousse:
5-6 st gelatinblad ( jag hade i 5st )
4 dl vispgrädde
3,5 dl farinsocker
2,5 dl vispbar vaniljsås
200 g naturell färskost

Mät upp grädde och farinsocker i en kastrull. Koka upp, och låt koka ca 5 min. Låt svalna, och ställ kallt. Låt kinuskin gärna stå i kylen över natten. 
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Vispa vaniljsåsen fluffig, och tillsätt färskosten. Vispa slätt. 
Ta ca 1 dl kinuski åt sidan, och blanda i resten av kinuskin i vaniljsåsen. 
( Man kan också först vispa upp kinuskin, tills den är fluffig, men då måste kinuskin vara helt kall. Jag vispade den inte alls, utan blandade den kalla kinuskin som den var, med vaniljsåsen.) 
Vispa några varv med elvisp så allt blandas. Värm upp den kinuskin som du lagt åt sidan, och lägg i gelatinbladen. Rör om tills dom smält, och låt svalna en stund. Häll sedan den avsvalnade kinuskin under omrörning, ner i resten av moussen.
Häll moussen i kakformen, och ställ in i frysen en stund.

Hallonmousse:
200 g frysta hallon
1½ dl socker
saften av en halv citron
4 st gelatinblad
4 dl vispgrädde
100 g naturell färskost

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp hallon, 1 dl socker, och citronsaft i en kastrull. Låt koka ca 5min, och tag sedan åt sidan. Lägg i gelatinbladen, och låt svalna. Rör om då och då, så att det inte stelnar till en enda klump.
Tillsätt färskosten i hallonmoset, och vispa slätt. Vispa ½ dl socker med grädden. Blanda ner grädden i hallonröran. Tag ut kakformen från frysen, och häll hallonmoussen över kinuskimoussen. Ställ kallt i kyl eller frys.

Utanpå:
3 dl valfri saft
( jag hade kvar i frysen saft från mosade jordgubbar, så använde det.)
3 st gelatinblad

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min. Värm upp saften, och lägg i gelatinbladen. Rör om tills dom smält. Låt svalna en stund och häll sedan över tårtan. Ställ tårtan i kylen och låt stelna, gärna över natten. Dekorera med valfria frukter/bär. Jag valde denna gång färska hallon och jordgubbar. :)



Tips!
Angående jordgubbssaften som jag använde här ovanför: Jag sparar det som bli kvar när man mosar jordgubbar för att lägga i en tårta. Jag brukar mosa jordgubbarna i en sil, och låta stå och rinna av en god stund innan jag lägger jordgubbsmoset i en tårta. Sen är det bara att spara saften av jordgubbarna, till något annat tillfälle. Superlätt att frysa in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar