foton

foton

fredag 30 maj 2014

Avskedstårta


En arbetskamrat till mig, eller kanske man skall säga vår förman? :D, beställde en avskedstårta till jobbkompisarna när hon slutade i vårt "team", för att byta enhet och rikta in sig på nya, större utmaningar. Grattis ännu en gång till ditt nya jobb! :)
 Jag fick fria händer med tårtan, så fick för mig att prova något nytt...vet sen inte om det var en bra idé eller inte...Denna gång blev det iallafall inga sockermassa figurer.


Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten, limemousse, och jordgubbsmousse.
Jag ville göra en syrligare tårta denna gång. Eftersom mina kollegor redan ätit en hel massa av min tårtor, så får dom ju inte alla smaka likadant..Dessutom ville jag göra den laktosfri, så att alla skulle kunna äta den. Så då minskade alternativen på fyllningar också rejält. Tårtan är denna gång täckt med en blandning av smörkräm och cream cheese frosting smaksatt med vanilj och limesaft, eftersom jag ville ha en stadigare variant av cream cheese frosting. En sådan som stelnar helt och hållet i kylen, så att den håller formen. Lite annat än vanlig gräddtårta ibland..Sedan fick det bli skivade jordgubbar utanpå, eftersom det nu är jordgubbstider. :) Violerna gav lite färg till tårtan, och är dessutom ätbara. :)

tårtan utan text skylt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar