foton

foton

fredag 2 maj 2014

Modelleringsmassa med Rice krispies


Den här modelleringsmassan, även kallad Rice krispies treat,  hittade jag här, när jag letade runt på nätet. Jag ville hitta ett sätt att göra dekorationer lite lättare, eftersom de många gånger kan bli ganska tunga på en tårta. T.ex en traktor, men stora tunga hjul, gör att hela traktorn väger rätt mycket utanpå en tårta. 
Det här receptet verkade som en kul grej att pröva på, och framförallt så verkade det vara LÄTT att göra! :) 
Bara tre ingredienser krävs:
  
2-3 msk smör
300g marshmallows
1,5 liter Rice krispies 
 


Gör så här:

Smält smöret i en kastrull
Smält marshmallows på låg värme i kastrullen. 
OBS! Var noga med att det inte bränner fast i botten på kastrullen. När allting har smält, tag bort kastrullen från spisplattan och blanda i rice krispies ( och eventuell smaksättning om man bara skall äta det som godis.)
Forma massan till önskad form, medan den fortfarande är varm. Blöt händerna i kallt vatten, så går det lätt och smidigt att forma massan, utan att den fastnar i händerna. Låt torka. Om man önskar annan form eller vill finslipa kanterna när den torkat, så går det bra att försiktigt skära med kniv. Jag skar bort den knaggliga ytan, innan jag täckte med sockermassa. du kan också doppa dina bitar i smält choklad, så blir det otroligt gott! :)
Lycka till! :)

Jag gjorde bara halva receptet, eftersom jag bara ville göra själva stommen till traktorn. Hjulen gjorde jag av svart marsipan istället. Ändå blev det över en hel massa "deg", så nästa gång lagar jag kanske bara 1/3 av receptet istället :)
Denna massa går även att laga som snack/godis om man formar den till önskad form, och doppar i choklad eller smaksätter med torkad frukt eller vad som helst som man tycker om. :)
Den var faktiskt rätt så god, när jag gick och mumsade i mig överbliven "deg".

Här är en bild på mitt första experiment med denna modelleringsmassa:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar