foton

foton

torsdag 1 maj 2014

Födelsedagstårta med traktor

 Edvard firade sin 1 års födelsedag idag, och så här såg hans tårta ut.
Önskemålet var en gräddtårta med en John Deere traktor som dekoration.

Jag googlade runt på traktorer, och lite ditåt blev den väl..:) Men tung blev den, fast jag provade ett nytt sätt att göra traktor-stommen. (Mera om det i ett skilt inlägg.) Det verkar som om jag bara inte kan göra små dekorationer :) Jag tycker varje gång, att jag börjar så smått, men sen blir slutresultatet ändå stort...

Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten, kinuskimousse ( 1½ sats), och lingonmousse, som jag aldrig har gjort förut..Önskemålet var en fyllning med lingon, och så fick det bli :) Undrar riktigt hur den blev, måste jag medge :). Hemsk känsla att laga sådant åt andra, som man inte provat på själv. OM lingonmoussen blev bra, så kommer receptet hit till bloggen, annars glömmer vi att jag provat ett sådant recept :)
Tårtan är täckt med spritsad grädde, och uppe på tårtan är ett lager av den härligt goda kinuskisåsen. :) Traktorn består av en modelleringsmassa gjord av marshmallows och Rice Krispies, och sedan är den täckt med marsipan och sockermassa.

En bild på tårtan utan traktor..:)

Grattis till Edvard!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar