foton

foton

lördag 26 oktober 2013

Choklad Cheesecake

Denna cheesecake är lite mera tidskrävande att göra än många andra, eftersom det är så mycket vispas, men jag garanterar att det absolut är värt besväret! :) Den är nog den godaste cheesecake jag någonsin smakat på. Ett säkert kort om man inte vet vad man skall bjuda på.

 Botten:
12st Digestivekex
(jag brukar ta ca 200g Sempers havre digestivekex, eller glutanos digestivekex, om någon inte tål havre, när jag bakar glutenfritt)
50g smör 
(öka mängden efter behag, om du har mera kex)

 Fyllning 1
3 gelatinblad
150g mörk choklad
200g färskost (ex. philadelphia)
2dl vispgrädde (spara 2msk till gelatinbladen)
2 ägg (gulor och vitor skilt
1 dl socker

Fyllning 2:
samma som fyllning 1, men med 150g vit choklad, istället för mörk choklad.

Garnering:
Riv eventuellt lite choklad utanpå den färdiga tårtan. Jag brukar ha mörk choklad och vitchoklad. Men det passar också utmärkt med mjölkchoklad eller varför inte en smaksatt choklad. :)

Gör så här:
Lägg ugnen på 175grader.
Krossa kexen i mixer, och blanda med det smälta smöret.
Tryck ut kexblandningen i en form med löstagbar kant. Grädda längst ner i ugnen 10 min.

Fyllning 1:
Smält chokladen över vattenbad, eller försiktigt i micron. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa äggulor, socker och färskosten med elvisp. Vispa grädden. Vispa äggvitorna till hårt skum. Hetta upp 2msk grädde i en kastrull, och lägg i gelatinbladen. Rör om tills dom smält. Häll den smälta chokladen över ostblandningen, och vispa hårt. 
Tillsätt gelatinblandningen och vispa snabbt, annars blir det klumpar. Vänd i grädden, och till sist äggvitorna. Vispa inte, för då försvinner volymen. Häll fyllningen i formen, och lägg i frysen. 

Gör samma sak med fyllning 2, och häll den sedan utanpå fyllning 1. Låt stå i frysen 2-3 timmar. Tag ut från frysen någon timme före servering, annars är bottnet så hårt att kakspaden inte vill slippa igenom. Riv till sist lite choklad utanpå den färdiga tårtan.

2 kommentarer:

  1. Haha den här känner jag igen ;) Blev en succé efter bastukvällen på Helo. Fin blogg du skriver, massor med fina bakverk :)

    SvaraRadera
  2. Aj menar du det ;) sååå otroligt god! Skulle kunna äta den varje lördag, istället för lördagsgodis :) Tack jessica!

    SvaraRadera