foton

foton

lördag 26 oktober 2013

Godaste kolasåsen (kinuski)

Denna kinuski har min mamma lagat utanpå våra gräddtårtor, så långt tillbaka som jag kan komma ihåg, till våra kalas när jag och min bror var små. Den är otroligt god, och passar lika bra som fyllning tillsammans med vispad grädde eller vaniljkräm, eller utanpå en tårta. Den blir också ett säkert kort till glass kan jag lova! :)
Och det bästa med denna kinuski är att den lagar sig själv i micron! :)

2 dl vispgrädde
1 dl sirap
1/3 dl socker
50g smör
(½tsk ingefära (jag har aldrig använt det) )
1tsk vaniljsocker

Blanda grädde, sirap, socker, och hälften av smöret i en hög skål. Koka i micron på full effekt 4 minuter, och sedan på halv effekt 8 minuter. Ta ut skålen från micron, och tillsätt vaniljsockret och resten av smöret. Blanda om ordentligt, och låt svalna. Häll utanpå en tårta, eller till vad du vill. Ifall du är rädd att den skall rinna över kanten, så kan man lägga t.ex en kakring eller nåt som kant, och sedan hälla i kinuskin. Jag brukar hälla den på bara så där, och sedan spritsa grädde runt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar