foton

foton

torsdag 31 oktober 2013

Nelson 1 år

Tänkte gå nästan 1 år tillbaka i tiden, och visa er tårtorna som serverades på min sons 1 års kalas ifjol i december. Vi hade två kalas, ett barnkalas, och ett släktkalas, så det blev en hel del bakas kan jag säga :)

 Först en bild på min lilla hjälpreda i köket :)

 Denna kinuskitårta avnjöts på barnkalaset. Den bestod av glutenfritt ljust tårtbotten, hallonmousse, och kinuskimousse. Utanpå är det som vanligt min favorit kinuski, och vispad grädde runtom. Dekorationerna, (som jag lade på allt för tidigt, så att de sjönk ner i kinuskin), är sockermassa och marsipan. (Ljuset, som skall vara i mitten, saknas på den här bilden.)
 Lite annat smått och gott som fanns på bordet, var chokladbollar, och vaniljmuffins.

 Födelsedagsbarnet som skall blåsa ut ljuset tillsammans med pappa :)

Dessa tårtor fanns att mumsa på följande dag, när släkt och vänner kom för att gratta 1 åringen. :)
Den bakre tårtan, gräddtårtan, är en likadan tårta som kinuskitårtan, som vi hade på barnkalaset (några bilder ovanför). 
Den blåa tårtan är mitt första försök på våningstårta, och jag kan erkänna att det blev lite stress med den :) Därför blev den inte riktigt som jag hade föreställt mig. Men som tur är, så är man inte så kinkig när man fyller 1 år. :)
Tårtan bestod av glutenfritt ljust tårtbotten, vitchoklad mousse, och en fruktmousse gjord på konserverade persikor och mandariner. 
(Den fyllningen var ingen höjdare, eftersom den tyvärr var ganska smaklös, så jag tror att jag inte ens lägger det receptet till bloggen.)
Den är spacklad med smörkräm, och täckt med sockermassa. Dekorationerna är marsipan, och sockermassa.



Det fanns också en hel massa cupcakes på kalasbordet. Längst till vänster är glutenfria vaniljmuffins med vaniljfrosting.  På våningsfatet finns glutenfria brownie minicupcakes med mjölkchoklad frosting, med en snöflinga i sockermassa. Dom med en blå/grön stjärna, är glutenfria morotscupcakes med cream cheese frosting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar